Thu26thAugust

Jurnalul lui Mihai

Iata insemnarile lui Mihai despre calatoria lor din Mangalia spre Thasos:

Iata-ne plecati, in sfarsit, spre sud. Am avut noroc de mai multe ori: o data cand, cu 12 ore in urma am plecat spre Grecia si s-a oprit motorul brusc dupa iesirea din port, Ne-am intors cu vele, iar Ionut de pe Benga, mecanic priceput, si-a pierdut ziua reparand la allegro. Daca se intampla in Bosfor sau undeva mai departe ar fi fost mult mai complicat. Multumim, Ionut! al doilea noroc l-a reprezentat intalnirea cu Ionut, iar cel de-al treilea ca stricaciunile provocate de ruperea curelei de distributie au fost minore. Altfel am fi pierdut regatta. Dar acum trebuie sa tragem tare. Este marti  noaptea, ora 23.30 si mai avem de parcurs vreo 420 de mile pana sambata dimineata, adica 3 zile si jumatate. Foarte la limita pentru Allegro si echipajul format din doar 2 oameni.

Noaptea trece linistit in duduiala de motor, iar amenintarea indepartata a fulgerelor ramane deasupra tarmului. Nu pot nici sa dorm, nici sa stau treaz … noroc cu pilotul automat pe care il verificam pe rand, Cornel si cu mine. Dimineata vine vanticel de N-W, nu suficient de puternic ca sa ne duca cu 6 noduri insa mai adauga 1 nod  la cele 5 ale motorului. Pierderea de ulei nu s-a rezolvat inca, la 1500 de rotatii e rezonabila, iar asta inseamna doar 5 noduri. Pilotul isi face treaba pana spre pranz, cand oprim motorul si alunecam tacuti cu 5.5 noduri. Avem timp sa simtitm marea si sa ne dam seama cat ne-a lipsit Noaptea o impartim in doua, Cornel sta de cart pana la 2, apoi preiau carma.

Din nou mergem cu motor si cu vele, asa ca pilotul are de lucru. La un moment dat, cand eram la 15 mile de Bosfor, ma leg cu o saula si ma duc la prova ca sa identific luminile ce marginesc stramtoarea. Ma tin cu o mana de straiul prova si … atipesc. Revin in cockpit si imi dau seama ca nu am facut nimic la prova, asa ca plec din nou… La ora 5 il trezesc pe Cornel pentru ca mai sunt 2-3 mile si trebuie sa realimentam motorul inainte de agitatia Bosforului. Inainte de asta, il rog sa verifice cat ulei a pierdut dieselul pentru ca se simte un miros puternic de ulei incins. Stupoare! Curge motorina din pompa. Tasneste peste tot si ricoseaza stropii din motor. Asta e grav pentru ca urmeaza sa traga aer las pe acolo pe unde curge motorina si sa se opreasca. iar reparatia este complicata si nu se poate face la bord. Dar, din nou, noroc. este pleznit furtunul care alimenteaza pob farul Rumeli. E 6.30 si e cam devreme pentru magazine insa la o prima incercare de cotrobaire, gasesc un furtun pentru motorina.

Curatam santina si la 8 suntem pe drum. Acum as putea sa dorm, insa nu pot sa nu privesc spectacolul din jur. Culoare peste tot, agitatie de barcute, vapoare, pasagere, pilotine, masini pe ambele maluri si multe vile cochete si probabil as putea umple doua pagini.. Noi suntem pe fuga, asa ca la 11.30 iesim in Marmara si incercam sa urmam vapoarele spre S-W. E cumplit de cald, iar adierea slaba din pupa nu prea ne ajuta sa ne racorim, insa o face tenda cusuta de Alexandru Mihaita cu o zi inainte de plecare. Si lui ii multumim ca a stat pana noaptea tarziu ca sa ne ajute. Si am sarit peste Adrian Panait care a alergat pentru aprovizionare lui Allegro cu lucruri din Constanta vreo 2 zile si a mai stat o noapte intreaga la bord ca sa ne ajute sa montam diverse. Am inlocuit un rezervor de apa care se sparsese cu putin inainte, ne-a ajutat sa montam reflectorul radar, a carat canistreele de motorina si multe altele. A dormit in cuseta prova de la 5 la 7 dimineata. Un prieten adevarat.

Cornel ma lasa sa dorm multe ore si pazeste pilotul si vapoarele ce trec in ambele sensuri.

Cand ma trezesc sunt mai obosit decat inainte, dar ma mobilizeaza vantul care se intensifica. Oprim motorul dupa 11 ore de functionare si  punem tangonul la genovez. Alergam cu 6-7 noduri spre insula Marmara. Vantul este tot mai tare cresc si valurile, iar Allegro devine din ce in ce mai greu de stapanit cu velele in foarfeca. Cornel isi risca degetele si da jos tangonul fara incidente, apoi iesim de pe banda continua dintre sensurile de mers ale vapoarelor. Urmeaza iarasi somn, cafea, paza la pilot si un rasarit stralucitor. Toata noaptea am mers cu motorulsi cu genovezul. La 10 intram in portul din Gelibolu, urc in taxi cu 2 canistre, iar la 11 plecam mai departe avand 33 litri motorina si 60 de euro mai putin in buzunar. Dardanelele se perinda cu viteza sub ochii nostri si in aval de Canakale atingem chiar 9 noduri. Asta inseamna curent puternic. Egeea ne asteapta la ora 17 cu vant vioi de N-E. Barca noastra isi reaminteste ca stie sa mearga cu peste 7 noduri. Moralul e la maxim si chiar avem sanse sa ajungem in Thasos dimineata , sambata. Sper sa sosim inaintea Oanei si a lui Alex, care merg cu avionul.

Noaptea, vantul se intensifica si Cornel ia prima tertarola la randa. Eu adorm pe punte si ma trezesc cand barca salta puternic pe valuri si este foarte inclinata. Reduccem genovezul, apoi incep sa iau a doua tertarola la randa cand aud avertizarea de furtuna emisa de greci. Trec direct la a treia tertarola in speranta ca voi mai putea dormi purin. Allegro aluneca usor printre crestele inspumate ce din dinapoia traversului si nu ne franeaza, iar viteza se mentine pe la 6 noduri. Cornel refuza sa se culce spunand ca nu poate rata asa momente. Nici cerul plin de stele si nici luna care imibate in ochi nu ma impiedica sa adorm pe punte.

Ma trezesc periodic avertismentele de furtuna si nu pot decat sa sper ca mai asteapta Meltemi pana mai facem noi 40 de mile. Daca nu, adio Aegean regatta! Si a asteptat. Ba chiar s-a domolit in a doua parte a noptii si a trebuit sa pornim motorul pentru a obtine cele 6 noduri necesare. Intr-un final au venit zorii, mai lent ca niciodata. Cornel nu adormit toata noaptea. Eu am motait mai tot timpul si tot pic de somn. Noroc ca avem multa cafea si sucuri energizante. Dintr-o neintelegere ocolim insula pe partea lunga, asa  ca intram in portul nou din Thasos, Limenas, la ora 11.00.

Oana si Alex ne ajuta sa ne legam de Luna. Gata!

La 14 se incheie inscrierile in concurs. Genunchii mei inmuiati ma duc la biroul organizatorilor la 13.20, ca de obicei, se rezolva totul in ultima clipa.

Jurnalul lui Mihai | 1 comentariu

  1. MARIUS guralivu:

    ai mare noroc ca ai multi prieteni .
    tot timpul vin si te ajuta cand este mai mare nevoie.

Adauga un comentariu