Thu11thSeptember

Am ajuns in Bosfor

Joi, 14 august 

am-ajuns-in-bosfor-1.jpg

Ora 05:30 : Suntem la intrarea in Bosfor. Pornesc motorul si cobor in cabina sa studiez putin harta pe care aproape o stiu pe de rost. Imi atrage atentia un licar de lumina printre placajele podelei. Ma aplec, o ridic, si constat ca avem apa de o palma in santina. Repede deschid cutia in care e ascuns motorul, si vad cum un jet de apa tasneste din spatele motorului spre zona cu cei 2 acumulatori auto. Opresc imediat. Amicul meu, Gabi mecanicul, mi-a montat provizoriu cu un an in urma un robinet cu bila (ca cel de apartament) in locul termostatului pe care nu l-a gasit :( Intre timp, termostatul tot nu s-a gasit, iar capul robinetului a pleznit, riscand sa inunde barca. Nu-i nimic, reparam – adica aruncam robinetul la gunoi, legam furtunul direct fara termostat si alte improvizatii, si mergem mai departe, savurand privelistea incantatoare de pe Bosfor. La fel de frumos, si totusi surprinzator. Niciodata n-o sa ma plictisesc de Bosfor si Istanbul. E forfota de barcute pescaresti, pasagere mici si mari, vapoare comerciale gigant, si totusi mi se pare reconfortant ca o gura de aer proaspat inaintea unui efort sustinut. 

am-ajuns-in-bosfor-2.JPG

am-ajuns-in-bosfor-4.jpg

La ora 09:00 suntem in Marea Marmara, la Atakoy Marina, de unde ne luam 80l de motorina si 10l ulei de motor. Oprirea a durat doar o jumatate de ora.  Din nou la drum, grabiti sa inghitim milele ce ne despart de stramtoarea Dardanele, mai exact 110 Mm. Pacat ca vantul e iar din fata, insa bine macar ca e slab si putem folosi motorul. Viteza medie este de 5.5 noduri, insa noua ne trebuie aproape 7!!!Dupa-amiaza, vantul se roteste si devine favorabil, insa este tot slab. Conditii ideale pentru ca echipajul sa invete sa foloseasca genakker-ul, o vela balon asimetrica cu suprafata de 60mp (suprafata velica normala a lui Allegro este de 45mp – randa plus focul, iar cu genakker-ul este de 78mp !!). Fiindca este o vela foarte subtire si cu suprafata mare, trebuie ridicata rapid si cu multa grija sa nu se agate de ceva. Manevra reuseste din prima incercare (exista riscul sa se incurce scotele) si barca aluneca elegant, cu 6 noduri. Mergem asa timp de vreo ora, pana cand vantul creste si ne obliga sa revenim la velele de drum. Acum sufla perfect din pupa, si punem panzele in foarfeca, randa spre babord si genovezul spre tribord, fortat cu tangonul sa stea intins in lateral. Astfel baietii au aflat cum este sa montezi tangonul…Noaptea trece repede si usor pentru ca baietilor le place la carma pe vant bun si Luna generoasa, chiar daca suntem foarte aproape de drumul vapoarelor si fac carturi prelungite. Ma trezesc abia la ora 5 in loc de 3, iar la 7:30 suntem in larg de Gelibolu, orasul unde incepe stramtoarea Dardanele.

foto-regatta-florin-1-009.jpg

Adauga un comentariu